عضویت در سایت

فراپلیمر شریف

یافتن بهترین سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) Enterprise Resource Planning در فراورش پلاستیک ها

به کارگیری یک سیستم ERP  در عملِ قالب­گیری یا اکستروژنِ شما باید یکی از بهترین سرمایه‌گذاری­ها باشد، که تا به حال انجام داده‌اید. اما هر ERP این ­طور نخواهد بود.

با بزرگ شدن اندازه شرکت‌ها، پیچیدگی عملیات و فرآیندها افزایش پیدا می‌کند. از طرفی انجام تحلیل‌های دقیق با روش‌های سنتی، دشوار و زمان‌بر است و نتایج به دست آمده از بررسی‌های دستی، به قدر کافی مطمئن و قابل استناد نخواهند بود. در این شرایط به‌کارگیری یک سیستم ERP برای مدیریت یک‌پارچه و اتوماتیک فرایندهای سازمان بیش از پیش اهمیت می‌یابد.

ERP مخفف عبارت لاتین Enterprise Resource Planning یا همان سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان است. منابع می‌تواند شامل نیروی انسانی، مواد اولیه، سرمایه، دارایی و هر آنچه سازمان در اختیار دارد، باشد.

یکی از ویژگی‌های نرم‌افزار ERP این است که بر پایگاه داده اشتراکی استوار است. این پایگاه داده، مجموعه‌ جامعی از اطلاعات است که هر کسب ‌و‌ کاری برای مدیریت فرآیندهای اساسی‌اش (از حسابداری و مدیریت مالی تا مدیریت موجودی کالا، تولید، سفارشات و منابع انسانی) به آن نیاز دارد.

با استفاده از چنین داده‌هایی است که سیستم ERP ماژول‌های مختلفی ایجاد و از این طریق، گردش کاری سازمان را خودکار و یک‌پارچه می‌کند، عملیات را پی‌گیری و تحلیل می‌کند و در نهایت باعث می‌شود فرآیند تصمیم‌گیری در سازمان سریع‌تر و هوشمندانه‌تر باشد.

این راه‌حل کاملاً انعطاف‌پذیر، فرآیندگرا و اطلاعات‌محور بوده و شامل کلیه فعالیت‌ها و فرآیندهای اصلی و مؤثر در ایجاد ارزش افزوده سازمان است. فرآیندهای از پیش تعریف شده در سیستم بر اساس تجربیات و گزینه‌های بر‌تر استخراج شده‌اند.

در یک تعریف کلی می‌توان گفت ERP یک راه‌حل نرم‌‌افزاری است که تمام فعالیت‌های واحدهای مختلف سازمان را به طور یک‌پارچه در یک سیستم نرم‌افزاری واحد تعریف و ایجاد می‌کند.

در واقع از طریق سیستم ERP در یک سازمان بین واحدهای مختلف منابع انسانی، مالی، اداری، فروش و… یک نوع یک‌پارچگی اطلاعات ایجاد می‌شود. با توجه به تعاریف فوق می‌توان دریافت مهم‌ترین ویژگی یک سیستم ERP فرآیندگرا بودن آن یا به عبارت بهتر توجه به فرآیندهای سازمانی در بین حوزه‌های کارکردی است.

(مرجع مطالب فوق سایت www.systemgroup.net می‌باشد.)

 

هر بخش تولیدی دارای مجموعه­‌ای متمایز از ابزارها، فرایندها، فناوری­‌ها و چالش‌­ها است. این تفاوت‌­‌ها به کارگیری راه حل­‌‌های یکسان برای رفع نیازها و کاربردهای منحصر به فرد را برای سازندگان بسیار دشوار، پرهزینه و وقت‌­گیر می‌‌­کند. بنابراین، چرا برخی از تولیدکنندگان پلاستیک تلاش می‌‌‌کنند تا فرآیندهای تولیدی و تجاری را از طریق برنامه‌‌‌ریزی منابع سازمانی یا به اختصار ERP  عمومی یک‌پارچه کنند؟ سیستم‌‌های ERP که برای یک‌پارچه‌‌سازی گردش کار کامل کسب‌ وکار پلاستیک طراحی نشده‌‌‌اند، مبتنی بر بهترین شیوه‌‌های صنعت نیستند و باعث بهبود فرآیند یا دست‌‌یابی به رشد نهایی مقیاس‌‌پذیر نمی‌‌‌شوند.

برخی از جنبه­‌های بحرانی ERP برای تولیدکنندگان پلاستیک را بررسی می­‌کنیم.

 

 

بهینه‌­سازی زمان اجرا و هزینه­های عملیاتی

سیستم‌های ERP عمومی معمولاً نیاز به سفارشی‌سازی گسترده دارند، که باعث افزایش زمان و هزینه راه­اندازی می­شود. در مقابل، ERP ادغام شده با اصطلاحات و روش­های عملیاتی تولید صنعت پلاستیک، پیکربندی محصول را آشکار، سریع و قابل اعتماد می­کند. یک ERP صنعت پلاستیک را می­توان به جای چند روز، ظرف چند ساعت به کار انداخت. با قوانین و قابلیت‌های تجاری تعبیه‌شده، سیستم بصری شما مفهوم قالب‌ها و دای­ها را درک می‌کند و عملکردهای هوشمند «plastic-friendly» برای صرفه‌جویی در زمان و تسهیل تعمیر و نگهداری مداوم را دارد.

کارگزینی برای یک پروژه ERP عمومی می­تواند چالش برانگیز باشد، در حالی که یک ERP تولید پلاستیک می­تواند هزینه­های عملیاتی را 50 درصد یا بیشتر در 10 تا 15 سال کاهش دهد.

 

یک ماژول قوی و شهودی ERP

تولیدکنندگان پلاستیک بدون یک ماژول قوی تولید نمی­توانند مزایای کامل ERP را درک کنند. از آنجایی که سیستم‌های عمومی برای پیاده‌سازی این ماژول تلاش می‌کنند، شرکت‌ها سرمایه اندکی را صرف سفارشی‌سازی می‌کنند تا فقط عملکردهای نهایی را به دست آورند. بلعکس، سیستم­های ERP با ماژول تولید پلاستیک عموما ساده و شهودی هستند.

چهار نوع اصلی فراورش پلاستیک وجود دارد: قالب­گیری تزریقی و دمشی، اکستروژن پروفیل، فیلم دمیده و ورق­سازی/ ترموفرمینگ. هر یک دارای یک محیط پیچیده است که به مدیریت نرم افزار خاصی مانند دستورالعمل­های چند لایه، کو-اکستروژن، قالب­های مرکب، دستورالعمل­های جایگزین پلاستیک، فرآیندهای ترکیب و regrind، دسته­های مواد خام، درج­ها، و ابزارهای ویژه مانند کالیبراتورها، چاپ خط، و برچسب زدن نیاز دارد. فروشندگان ERP پلاستیک اغلب نسخه­هایی را ارائه می­دهند که به طور خاص برای هر نوع فرآیند طراحی شده­اند.

بیشتر سیستم‌ها تأثیر زیادی بر محاسبه دقیق هزینه‌های تولید و مواد مورد نیاز یا صرفاً برنامه‌ریزی یک سفارش کاری که تمام محدودیت‌ها را در نظر می‌گیرد، خواهند داشت. افزودن کنترل‌های PLC دارای ایستگاه جمع‌آوری داده‌های چاپگر برچسب و صفحه نمایش لمسی، ساده‌ترین راه برای ردیابی کالاهای نهایی، سری ساخت، مواد خام، میزان برگشت برای regrind و سود تولید است.

بهترین توصیه این است که اجراهای آزمایشی با نمونه کوچکی از محصولات خود را از ابتدا تا انتها انجام دهید، حتی اگر این کار هزینه­ای داشته باشد.

 

برنامه­ریزی تولید و زمان انجام کار

تولیدکنندگان پلاستیک نیاز به کاهش زمان توقف کار برای بهبود بازده تولید و اثربخشی کلی تجهیزات دارند. این به بهترین وجه از طریق برنامه­ریزی هوشمندانه و یکپارچه مربوط به بازده تولید و نتایج تاریخی کیفیت در جایگزین­های مختلف ماشین آلات و همچنین در دسترس بودن مواد، مانند دستورالعمل­های جایگزین که باید به برنامه­ریزی نیاز مواد (MRP) و خرید متصل شود، به دست می­آید. بهینه­سازی استفاده از ظرفیت تولید موجود، تحویل به موقع را تضمین می­کند، مقدار کالاهای نهایی با کیفیت تولید شده با میزان ریجکت کمتر را افزایش می­دهد، و استفاده از مواد خام را بهینه می­کند و در نتیجه سودآوری کلی را به همراه دارد.

سیستم­ های ERP به تولیدکنندگان کمک می ­کند تا بازده تولید و اثربخشی کلی تجهیزات را بهبود ببخشند.

برنامه ­ریزی تولید می­ تواند پیچیده باشد. برای رسیدن به بهترین نتایج، این راهنمایی­ها را دنبال کنید:

  • برای بهینه­سازی دوره­های تولید کلی، از قبل ماشین­های مورد استفاده را شناسایی کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که ماشین‌ها، قالب‌ها و دای­ها، و تجهیزات ثانویه لازم از جمله نقاله­ها، آسیاب­ها، کالیبراتورها، روبات‌ها، اکسترودرهای کمکی و غیره در دسترس هستند و به سایر دوره­های تولید اختصاص داده نمی‌شوند یا برای تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی نشده‌اند.
  • هنگامی که یک سفارش کاری به تاریخ تولید دیگری منتقل می­شود برای اینکه فوراً در دسترس بودن تجهیزات مورد نیاز و همچنین مواد مورد نیاز در دستورالعمل پلاستیک تأیید شود، محاسبات MRP باید به صورت پویا و آنلاین تکمیل شود. اگر ماده­­ای در دسترس نباشد، ممکن است مجبور شوید از دستورالعمل جایگزین استفاده کنید.

در سیستم ERP شما، تمام جنبه‌ها باید به صورت تصویری در ابزار برنامه‌ریزی گرافیکی drag and drop در دسترس باشند و هشدارهای تصویری در مورد تاخیر در مهلت تحویل، مشکلات مواد یا تداخل تجهیزات ارائه دهد.

جمع ­آوری داده­های تولید بازگشت سرمایه عظیم

فعال کردن اپراتورهای خط تولید برای چاپ برچسب­های بسته‌­بندی تأیید می­کند که واحدهای X با ردیابی دقیق سری ساخت رزین و اطلاعات کنترل کیفیت روی برچسب، تولید شده‌اند. این شامل ضبط معیارهای مهم بازده تولید مانند سرعت تولید و بازده همراه با اطلاعات ارزشمند تولید و مدیریت و در عین حال حذف بسیاری از وظایف سازمانی است.

گرفتن اطلاعات دقیق تولید در یک سیستم ERP بسیاری از وظایف سازمانی را حذف می­کند.

علاوه بر این، افزودن یک پنل PLC، سرعت واقعی ماشین و تعداد محصول که به طور خودکار توسط PLC شمارش می‌شوند، در مقابل سرعت محاسبه‌شده بر اساس بسته‌بندی محصول نهایی شما و همچنین در برابر سرعت تعریف‌شده در پیکربندی محصول، برای هزینه تخمینی آن را تایید می­کند.  این بهترین راه خودکار برای دانستن سودآوری دقیق در زمان واقعی و انجام سریع اقدامات اصلاحی در صورت نیاز، بر اساس اطلاعات عملیاتی تولید در زمان واقعی است. علاوه بر این، در پایان هر روز خواهید دانست که آیا کف تولید شما به هدف سود روزانه خود رسیده است یا خیر.

 

 

ردیابی سری ساخت رزین تا گواهی کالای نهایی

بسیاری از تولیدکنندگان پلاستیک، به ویژه برای کاربردهای پزشکی، غذایی و دارویی، الزامات کیفی سختگیرانه­ای دارند. ایجاد یک شماره ردیابی برای سری ساخت مواد خام، ماشین­ها و ابزارهای مورد استفاده، و همچنین اپراتورهای تجهیزاتی که در تولید شرکت دارند از الزامات این صنایع است.

انجام این مراحل به صورت دستی کاری فشرده و مستعد خطا است. یک ERP پلاستیک کل فرآیند ردیابی کیفیت را خودکار می­کند و گواهی­های ردیابی QA لازم را ایجاد می­کند. با اینکه هنگام انتخاب نرم‌افزار ERP به راحتی نادیده گرفته می‌شود اما این امر مزایای مالی قابل‌توجهی را برای تولیدکنندگان که در خدمت یا مایل به خدمت در صنایع پزشکی، داروسازی یا بسته‌بندی مواد غذایی هستند، نشان می‌دهد.

 

پیچیدگی­های فرایند Regrind

آسیاب کردن قطعات پلاستیکی اضافی یا ریجکتی به صورت پلت­ (regrind) برای اکثر تولیدکنندگان یک واقعیت اجتناب­ناپذیر است. اگر این جنبه به درستی توسط یک سیستم ERP مدیریت نشود، ممکن است هزینه­ها افزایش یابد.

  • اول، regrind می­تواند بخشی از فرآیند تولید باشد. یک آسیاب خط تولید را می­توان برای اضافه کردن مجدد به ورودی مواد خام (قیف) دستگاه نصب کرد. این کار نیاز به یک محاسبه خاص برای MRP دارد که در غیر این صورت دقیق نخواهد بود.

ثانیاً، وقتی از regrind در دستورالعمل تک لایه یا چند لایه استفاده می­شود، همه چیز می­تواند پیچیده شود. تولیدکنندگان باید بدانند که چه مقدار regrind از موجودی در مقابل مواد آسیاب شده در خط تولید، وارد می­شود. مجدداً، MRP باید این را در نظر بگیرد.

  • سوم، اغلب درجات مختلفی از regrind وجود دارد. قطعات پلاستیکی ساخته شده با regrind که بارها فرآوری شده­اند مقدار مشخصی از خواص بکر خود را از دست می­دهند. در چنین مواردی، برای به دست آوردن مجدد این خواص، باید مواد افزودنی به regrind اضافه شود، که نیاز به یک دستورالعمل متفاوت دارد.
  • در نهایت، شماره قطعه regrind باید به دستورالعمل اصلی پلاستیک مربوط باشد. این کار باعث می­شود هر قطعه ریجکتی به طور خودکار به شماره ماده خام regrind مرتبط شود.

ERP توسعه یافته برای تولیدکنندگان پلاستیک به طور موثری فرآیند regrind و همچنین محاسبات صحیح MRP را انجام می­دهد. این مورد توسط بسیاری از سیستم­های ERP نادیده گرفته می­شود و منجر به تخصیص نادرست موجودی مواد خام می­شود. در حالی که این­ها ممکن است مسائل ساده­ای به نظر برسند، اما در واقع پیچیده هستند و هیچکس غافلگیری­های مالی ناشی از موجودی غیردقیق در پایان ماه را دوست ندارد.

 

هزینه ­یابی آنلاین

از آنجایی که قیمت رزین و مواد افزودنی در نوسان است، زمانی که اجزای دستورالعمل تحت تأثیر قرار می­گیرند، تولیدکنندگان پلاستیک باید چابک باشند. این می­تواند پیچیده باشد، زیرا بسته به درصد رزین در دستور تهیه یک محصول، هزینه­ها می­تواند از محصولی به محصول دیگر بسیار متفاوت باشد. محاسبه مجدد هزینه محصول شامل رزین، بسته­بندی، ماشین یا نیروی کار، باید به صورت خودکار و آنلاین انجام شود و برای حفظ حاشیه سود باید قیمت فروش جدیدی را پیشنهاد دهد.

این کار باید قبل از تأیید سفارش جدید تکمیل شود. نه تنها هزینه باید با آخرین قیمت مواد خام تأیید شود، بلکه باید بازده تولید دوره‌های قبلی یعنی سرعت تولید واقعی در مقابل سرعت تخمین زده ‌شده، زمان‌های راه‌اندازی و نرخ‌های ریجکت نیز بررسی شود. فرضیات از برآورد اولیه اغلب نیاز به تنظیم دارد که بر هزینه و قیمت محصول تأثیر می­گذارد.

قطعات خریداری شده و برنامه­ریزی پیمانکاران فرعی

بسیاری از تولیدکنندگان پلاستیک باید قطعات خاصی را خریداری کنند و به عنوان بخشی از فرآیند تولید خود، کار را به پیمانکار فرعی بسپارند. باید به مرحله برنامه­ریزی تولید توجه ویژه شود. این شامل ایجاد خودکار کلیه سفارشات خرید در مرحله ورود سفارش با قابلیت حمل قطعات پلاستیک در اواسط جریان حین تولید و دریافت مجدد آن­ها برای تکمیل سفارش یا واداشتن تامین کننده زیر مجموعه برای ارسال قطعات مونتاژ شده به مشتری است.

انجام این کار به صورت دستی پرهزینه است و باید به صورت خودکار انجام شود. اگر سودی دریافت نمی­کنید، این می­تواند فرصتی برای ایجاد درآمدهای آینده و ایجاد پیوند قوی­تر با مشتریان فعلی یا جدید باشد.

 

کابوس ­های ارسال کالا

ارسال بیشتر یا کمتر از حد برای بسیاری از تولیدکنندگان پلاستیک یک واقعیت است. شرکت‌ها ممکن است دوره تولید فوق‌العاده داشته باشند و بخواهند کمی بیشتر تولید کنند، یا ممکن است مشکلاتی مانند ناخالصی‌ها و انباشتگی، به‌ویژه در یک دوره طولانی تولید داشته باشند و بخواهند کمی کمتر تولید کنند. اغلب مشتریان درک می­کنند و کاملاً پذیرفته­اند که تولیدکنندگان پلاستیک ممکن است درصد معینی معمولاً در حدود 5 درصد بیشتر یا کمتر از مقادیر سفارش داده شده را ارسال کنند.

با این حال، بسیاری از سیستم‌های ERP عمومی زمانی که سفارش مشتری با مقدار ارسال شده مطابقت نداشته باشد، واکنش خوبی نشان نمی‌دهند. بستن یک سند ناقص ارسال یا اجازه ارسال بیش از حد ممکن است پیچیده باشد. بسته نشدن سفارش‌های ارسال‌نشده منجر به ایجاد میدان دید ضعیف و انبوهی از سفارش‌های در انتظار ارسال می‌شود. یک ERP طراحی شده برای تولیدکنندگان پلاستیک به کاربران این امکان را می­دهد که به راحتی اسناد ارسال را در هنگام ارسال بیشتر یا کمتر از حد ببندند.

 

سفارشی­ سازی و به روز­رسانی

سیستم‌های عمومی معمولاً به منظور کارا بودن برای تولیدکنندگان پلاستیک، به میزان مناسبی از سفارشی‌سازی نیاز دارند. مشکل سفارشی­سازی نرم افزار گران بودن آن است و انتقال به نسخه جدید را بسیار دشوار و پرهزینه می­کند. از آنجایی که اجزای اصلی یعنی سیستم عامل، پایگاه داده و غیره دیگر پشتیبانی نمی­شوند، کاربران مجبور می­شوند از نسخه جدیدی از نرم­ افزار استفاده کنند. هنگام در نظر گرفتن یک سیستم، باید از قبل از پیامدها و هزینه­های به روز نگه داشتن نرم افزار بدون ایجاد مشکل با سفارشی­سازی­های قبلی آگاه باشید.

برخی از ERP ها گزینه­های سفارشی­سازی نرم افزار محدودی خواهند داشت که توانایی­های شما را کاهش می­دهد. از سوی دیگر، یک سیستم ERP صنعت پلاستیک دارای حداقل مقدار سفارشی­سازی مورد نیاز برای به کارگیری خواهد بود. این یک مزیت بزرگ، نه تنها از نظر هزینه بلکه برای به روز نگه داشتن سیستم ERP شما است.

 

تیمی متخصص در تولید پلاستیک

هنگامی که به یک ارائه­دهنده ERP متعهد می­شوید، اساساً آینده کسب و کار خود را به آن­ها می­سپارید. اگر به دنبال دستیابی به دستاوردهای بلندمدت هستید، یک شرکت نرم‌افزاری را شناسایی کنید که کسب ‌وکار شما را می‌شناسد، به زبان شما صحبت می‌کند و به طور حقیقی مزایایی را ارائه می‌دهد.

با اینکه مجموع مزایای انباشته یک ERP غیرقابل اندازه­گیری است، اگر سیستم مناسب را انتخاب نکنید، پیاده­سازی با ریسک­هایی همراه است. مقاله‌ای از Pemeco Consulting، با عنوان «دو دلیل بزرگ برای اینکه پیاده‌سازی ERP نرخ شکست بالاتر از 50 درصد دارد» شامل داده‌های تحقیقاتی است که این موارد را مورد توجه قرار می­دهد:

  • شرکت مشاوره و تحقیقات تجاری Gartner Inc. می­گوید که نرخ شکست پیاده­سازی ERP می­تواند از 75 درصد فراتر رود.
  • به طور مشابه، شرکت مشاوره مدیریت جهانی McKinsey & Co تخمین می­زند که 70 درصد از تمام تحولات دیجیتالی شکست می­خورند.

هنگامی که سیستمی را انتخاب می­کنید که توسط متخصصان پلاستیک ارائه شده است، با افرادی کار می­کنید که تجارت شما را درک می­کنند. علاوه بر این، شما مستقیماً به پیشکسوتان صنعت دسترسی خواهید داشت که اطلاعات ورودی آن­ها می­تواند در به حداکثر رساندن سرمایه­گذاری ERP و پیشرفت عملیات شما کمک کند.

 

سخن پایانی

سیستم ERP مناسب به شما کمک می­کند تا کسب و کار خود را با زیرساخت سازمانی مستحکم افزایش داده و رشد دهید. همچنین با اطمینان از تداوم به جای تکیه بر چند فرد کلیدی با صفحات گسترده ارزش زیادی به کسب و کار شما اضافه می­کند.

سیستم ERP که انتخاب می­کنید نحوه اداره کسب و کار شما را برای 10 تا 15 سال آینده مشخص می­کند. شما اساساً با یک ارائه‌دهنده نرم‌افزار وارد شراکت می‌شوید که به شما کمک می­کند در آن دوره به سمت یک تجارت کارآمدتر تکامل پیدا کنید. اطمینان از اینکه این شریک برای شما مناسب است، باید با یک اثبات مفهوم قوی مورد توجه قرار گیرد.

در حالی که مشاوران انتخاب نرم‌افزار می‌توانند توصیه‌های کلی درستی ارائه دهند، اجازه دادن به آن­ها برای اجرای فرآیند انتخاب و فعالیت‌ها توصیه نمی‌شود، مگر اینکه کسب و کار شما را از درون بشناسند. این متخصصان معمولاً فرآیند انتخاب نرم‌افزار ERP را با یک فرآیند درخواست برای ارائه پیشنهاد یا RFP سیصد موردی  اجرا می‌کنند که دویست مورد از این نکات احتمالاً به تجارت شما بی‌ربط هستند. در عوض، بر روی نیازها و فرصت‌های کلیدی تمرکز کنید که باعث ایجاد تفاوت در کارایی و سودآوری شرکت شما می‌شود.

نتیجه نهایی این است: یک ERP متمرکز بر صنعت پلاستیک را از ارائه‌دهنده‌ای انتخاب کنید که بر بی­نقص بودن راه‌حل خود سرمایه‌گذاری می‌کند و صنعت پلاستیک و فرآیندها، چالش‌ها و فرصت‌های منحصربه‌فرد آن را درک می‌کند.

ارسال نظر