عضویت در سایت

فراپلیمر شریف

گرید جدید TPU جای‌گزینی برای EVA در کفش

Irogran TPU قابل بازیافت به راحتی به ورق‌های فومی برای کاربردهای کفی، میانی و جلویی کفش‌ توسعه داده می‌شود. کاربردهای دیگر، به ویژه در خودرو، در حال بررسی است.

طبق گزارش‌ها، پلی‌یورتان ترموپلاستیکی جدید (TPU) که توسط Huntsman ساخته می‌شود، کاملاً قابل بازیافت، محافظت شده در برابر اشعه ماوراء بنفش است و می‌تواند به صورت یک فیلم اکسترود شود و سپس به راحتی در صفحات فوم گسترده شود. Irogran TPU توسط Huntsman در همکاری با Shincell New Material Co. Ltd تولید شد که از این ماده برای ایجاد صفحات فوم برای کاربردهای کفی، میانی و جلویی توسط برندهای جهانی کفش استفاده می‌کند.

به گفته Huntsman، در حالی که به عنوان جای‌گزینی برای EVA طراحی می‌شود، این ماده جدید دارای خواص بازگشت انرژی بالایی است و عمل‌کرد زیرسازی ماندگاری طولانی را ارائه می‌دهد. فیلم TPU می‌تواند به راحتی در یک مخزن فشار بالا با استفاده از فناوری به کمک گاز، بدون نیاز به مواد شیمیایی اضافی که معمولاً برای فوم کردن یا اتصال عرضی مورد نیاز است، منبسط شود. Huntsman در آگهی خود گفت که این نتیجه را می‌سازد که ورق فوم منبسط می‌شود، و هر گونه ضایعات پس از تولید و اجزای نهایی کفش، سبک وزن و به آسانی بازیافت شوند.

محبوبیت TPU توسعه یافته، جرقه همکاری Huntsman و Shincell  را می‌زند.

به گفته Huntsman، محبوبیت روزافزون صفحات TPU توسعه یافته در حوزه کفش که باعث بحث‌های عمیق اولیه با Shincell پیرامون چه قدر به بهترین شکل فرآیند تولید بهبود یابد، شد. در طی یک جلسه توجیهی فنی، Shincell هدف‌های متعددی را ذکر کرد:

  • افزایش بهره‌وری، ضایعات کم‌تر و کاهش مصرف انرژی کل.
  • ماده‌ای که عاری از مواد شیمیایی سمی یا فرار بود و می‌تواند بدون استفاده از بوتان، فلوراید یا عوامل فوم‌زای آزودی کربن‌امید منبسط شود.
  • یک سیستم TPU راحت، بادوام و ماندگار که برای استفاده در کفش‌های ورزشی با کارایی بالا مناسب است.
  • ماده‌ای که از نظر ویژگی‌های مجموعه زیرسازی عمل‌کرد بهتری نسبت به EVA دارد.
  • قابلیت بازیافت

به عنوان یک کسب و کار، ما بر ارائه مواد تمیز، سازگار با محیط زیست، با کارایی بالا و سبک وزن به مشتریان خود متمرکز شدیم. دکتر Xiulei Jiang، بنیان‌گذار Shincell، که قبل از تأسیس شرکت خود با Huntsman ارتباط داشت، گفت: وقتی تصمیم گرفتیم شریکی پیدا کنیم تا به ما کمک کند پایداری ورق های فوم خود را بهبود ببخشیم، می‌دانستم Huntsman شرکتی است که باید با او صحبت کنم. Huntsman همیشه سطح بالایی از پشتیبانی مستمر را برای من فراهم کرده است، و می‌دانستم که رابطه کار کردن قوی و ارزش‌های اصلی مشترک ما این پروژه را برای نتیجه سریع و کارآمد به ثمر می‌رساند. این تیم محصول بسیار ویژه‌ای را ارائه کرده است که تمام نیازهای ما را برآورده می‌کند. ما شاهد کاربردهای جدید بی‌شمار برای این ماده همه کاره، قابل بازیافت در داخل کفش و فراتر از آن هستیم.”

a

به گفته Huntsman ،Irogran TPU دارای ویژگی‌های بازده انرژی بالایی است و عمل‌کرد زیرسازی طولانی مدت را ارائه می‌دهد.
قابلیت بازیافت، توسعه بدون مواد شیمیایی، مواد را به یک بازی گر تبدیل می‌کند.
Shincell ورق های فوم منبسط شده را تولید می‌کند که مشتریانش در حوزه کفش به شکل‌ها و اندازه‌های مورد نیاز برش می‌دهند. از آنجایی که این گرید خاص از Irogran TPU قابل بازیافت است، Shincell می‌تواند هر گونه مواد اضافی یا ضایعاتی را برای استفاده مجدد از مشتریان خود جمع‌آوری کند. پس از جمع‌آوری، ضایعات آسیاب شده و دوباره فرموله می شوند. آنها همچنین می توانند به مشتریان دیگر فروخته شوند.
Yi Li، مدیر توسعه کسب‌ و کار در Huntsman، گفت: « Shincell با چشم‌اندازی کاملاً روشن و مجموعه‌ای از الزامات فنی به سراغ ما آمد. کار با هم روی این پروژه و ایجاد چنین مواد بدیع بسیار عالی بود. این واقعیت که آن می‌تواند بدون استفاده از مواد شیمیایی توسعه داده و به راحتی بازیافت شود، یک بازی‌گر است. ما مطمئن هستیم که اخبار توسعه آن علاقه زیادی را از سوی کارشناسان مواد در بخش‌های مختلف حوزه کفش ایجاد خواهد کرد.»
Shincell در حال حاضر در حال آزمایش گرید جدید Irogran TPU برای سایر کاربردهای مصرف‌کننده است و در حال بررسی استفاده بالقوه آن در صنعت خودروسازی است. سایر گریدهای نرم‌تر از مواد نیز در خط لوله توسعه هستند.

لینک خبر:
https://www.plasticstoday.com/materials/new-tpu-grade-alternative-eva-footwear

 

ارسال نظر