عضویت در سایت

فراپلیمر شریف

پیشرفت‌ها در تکنولوژی لوله‌ آرایش‌یافته

لوله‌های آرایش‌یافته اغلب از PVC به شکل لوله‌ PVC-O ساخته می‌شوند. با این حال برنامه‌هایی برای معرفی نوع دیگری از لوله‌های آرایش‌یافته به بازار وجود دارد.

شرکت‌های تأمین‌کننده‌ مواد Sabic، سازنده‌ ماشین‌آلات Tecnomatic و لوله‌ساز Aquatherm در پروژه تجاری‌سازی لوله پلی‌الفین آرایش‌یافته یا لوله BiAx مشارکت دارند. فرآیند شامل اکسترود کردن یک لوله نسبتاً کوچک با دیواره ضخیم از PE یا PP سپس کشیده شدن آن روی مندرل گرم شده است. این کار سبب تبدیل لوله به قطر بزرگ‌تر با دیواره‌های نازک‌تر می‌شود. به گفته‌ شرکا کشش دو محوری سبب استحکام ترکیدگی بیش‌تر نسبت‌ به لوله‌های تحت فشار رایج است که اجازه صرفه‌جویی 30 % مواد را می‌دهد.

SABIC هدایت‌کننده این پروژه می‌گوید: لوله BiAx بهبود قابل توجهی را نسبت به لوله‌های پلی‌الفینی فعلی در طیف وسیعی از معیارهای عمل‌کردی ارائه خواهد داد. این معیارها عبارت اند از: مقاومت بالاتر در برابر فشار داخلی، مقاومت بهتر در برابر کند کردن رشد ترک، اجازه نصب لوله بدون شیار (trenchless)، دیوار داخلی صاف که انرژی مورد نیاز برای پمپاژ را کاهش می‌دهد و مقاومت بیش‌تر در برابر سایش.

علاوه بر این لوله‌ها از بهینه‌سازی فرمول‌های PE و PP ساخته شده و همچنین نوید مقاومت بهتری در برابر مواد گندزدا، ضریب انبساط حرارتی خطی کم‌تر (CLTE) و استحکام ضربه دما پایین بهتر را می‌دهد.

شرکت Tecnomatic خط اکستروژن لوله پیوسته BiAx را برای ارزیابی، آزمایش و فرآیند بهینه‌سازی با استفاده از پلاستیک‌های SABIC راه اندازی کرده است. لوله‌ها به طور مرسوم اکسترود می‌شوند سپس بر روی مندرل گرم شده کشیده شده و در دو جهت برای بهبود خواص مکانیکی آن‌ها کشیده می‌شوند.

q

به گفته‌ Tecnomatic این یک خط اکستروژن استاندارد است، اما ماشین‌آلات دارای تجهزات اختصاصی اضافی برای کشش دو طرفه لوله است.

به گفته‌ Massimiliano Vailati، مدیر فروش Tecnomatic در مقایسه با خط مرسوم، بیش‌ترین اصلاح مهم دستگاه BiAx فرآیند دانش ما و چگونگی انجام آن است. مندرل گرم شده بخش حیاتی است؛ لوله را در دو جهت و در دمای مناسب کش می‌دهد.

وی در ادامه گفت: لوله BiAx در رقابت مستقیم با دیگر لوله‌ها مانند PVC-O نخواهد بود اما برای استفاده‌های نهایی به عنوان آب آشامیدنی و بهداشتی مناسب خواهد بود.

کاربردها می‌تواند مشابه لوله‌های استاندارد باشند اما مقاومت بهبود یافته در برابر فشار و رشد آهسته ترک آن را برای نصب بدون شیار مناسب می‌کند.

Untitleduy

اخیراً SABIC دو ثبت اختراعی را در این زمینه ثبت کرده است که بخشی از جزئیات پشت این تکنیک را توضیح می‌دهد. یکی بر PE و دیگری بر PP متمرکز است. SABIC پروژه BiAx را یک مفهوم جدید توصیف کرده است. این همکاری می‌گوید زمان ورود به بازار را تسریع می‌کند، اما زمان وقوع آن را مشخص نکرده است.

 

نرم افزار محاسبه

یکی از شکل‌های به خوبی پابرجا از لوله‌های آرایش یافته لوله PVC-O است. Molecor اسپانیا نرم افزار محاسبه مکانیکی TOM خود را برای لولهPVC-O ساخته است که در بازار در دسترس است.

این ابزار براساس استاندارد UNE 53331: 2020 توسطMillan  Marcos Rodríguez دانشگاه Carlos III de Madrid تأیید شده است. او تأیید کرد که محاسبات با استفاده از نرم افزار مطابق با موارد نشأت گرفته از استاندارد UNE 53331: 2020 است.

Molecor می‌گوید: این نرم افزار دارای عمل‌کرد ساده و کارکرد آسان است. تعیین اعتبار نصب آن براساس خواسته‌هایی که لوله تحمل خواهد کرد و همچنین ضرایب ایمنی آن در برابر شکست و خرد شدن است.

Molecor همچنین طیف اتصالات ساخته شده خود را از PVC-O گسترش می‌دهد. اتصالات EcoFittom می‌تواند برای ساختن همه سیستم PVC-O استفاده شود اما می‌تواند برای لوله‌های ساخته شده از دیگر مواد از جمله PCV استاندارد نیز استفاده شود.

اتصالات در قالب‌های مختلف موجود است، شامل زانوهای 11/25-، 22/5، 45 و 90 درجه همراه با تبدیل کاهنده، جفت‌کننده و جفت‌کننده لغزشی (Sliding Coupler) است. شرکت با افزودن این موارد برای لوله قطر DN225 شروع کرد که در راستای لوله‌های DN125، DN140 در طی امسال اضافه می‌شوند.

توافق گسترده

علاوه بر این، این شرکت مشارکت خود را با سازندگان ماشین آلات Battenfeld-Cincinnati اتریش گسترش داده است. یک قسمت این مشارکت فروش خطوط اکستروژن برای ساخت لوله PVC-O به طور مشترک است. در این باره، حدود 15 خط برای مشتریان داخل هند، مالزی و استرالیا فروخته شده است.

Molecor همچنین خود لوله PVC-O را تولید می‌کند. انجام این کار از هفت Battenfeld-Cincinnati در تولید اصلی کارخانه برای ساخت لوله با قطر خارجی DN90 تا DN1200mm استفاده می‌کند. این خطوط مجهز به اکسترودرهای دو مارپیچ موازی از سری TwinEx، لوله‌های PVC-O با دای‌های عنکبوتی دارای سرمایش داخلی و اجزای پایین دست نظیر حمام خلاء، سیستم جمع‌کننده و اره برش هستند.

Molecor قطعاتی از خط را برای مرحله فرآیند ثانویه شامل ایستگاه گرمایش، ایستگاه دمیدن و واحد خنک‌کننده تولید می‌کند.

 Dolores Herran مدیر توسعه تجارت Molecor گفت: ما از تجربه خود در تولید لوله برای بهینه‌سازی پیوسته فناوری ماشین استفاده می‌کنیم.

 

ارسال نظر