عضویت در سایت

فراپلیمر شریف

پلی‌فتال‌آمید (PPA)، مناسب به منظور ساخت ساعت‌هایی برای ایجاد تناسب اندام

پلی‌فتال‌آمید Polyphthalamide (با نام مستعار PPA، پلی‌آمید با کارایی بالا) زیرمجموعه‌­ای از رزین‌های مصنوعی ترموپلاستیک در خانواده پلی‌آمید است و به این صورت تعریف می‌شود که ۵۵% یا بیش‌تر مول‌های قسمت اسید کربوکسیلیک واحد تکراری در زنجیره پلیمر از ترکیبی از اسیدهای ترفتالیک و ایزوفتالیک تشکیل شده باشد. جای‌گزینی اسیدهای آلیفاتیک با اسیدهای معطر در پیکره پلیمر باعث افزایش نقطه ذوب، دمای انتقال شیشه، مقاومت شیمیایی و سفتی می‌شود.

رزین‌­های بر پایه­ PPA به قطعاتی برای جای‌گزینی فلزات برای استفاده در کاربردهایی که نیاز به مقاومت در برابر دمای بالا دارند مانند اجزای موتور خودرو، خودرو، محفظه­ اتصال‌دهنده‌­های الکتریکی و بسیاری موارد دیگر، قالب‌گیری می‌شوند.

شرکت کامپیوتری Casio، توکیو، از ساعت پلاستیکی با عمل‌کرد بالای BASF ،Ultramid Advanced N در ساعت دیجیتالی جدید خود، G-Shock GBD-H1000، استفاده می‌کند. پلی‌فتال‌آمید (PPA) مقاوم در برابر شعله برای ساخت سر انتهایی (terminal header)‌ استفاده می‌شود که روی بخش انتهایی (terminal block) قرار دارد و به شارژ برق و هماهنگ‌سازی داده‌ها کمک می‌کند.

شرکت BASF می‌گوید مقاومت گرمایی و نیز پایداری ابعادی و مکانیکی منحصر به فرد مواد؛ خود، استحکام، کارایی و عمل‌کرد را افزایش می‌دهد که برای آن ساعت‌های G-shock معروف هستند. به دلیل جذب رطوبت پایین و دمای انحراف گرمایی (Heat Deflection Temperature) بالا، PPA (یک پلی‌آمید T9) مخصوصاً برای فرآیندهای لحیم کاری SMT مناسب است، زیرا از تاول زدن (پوسته پوسته شدن) یا تغییرات در ابعاد بخش فرآیند شده جلوگیری می‌کند. همچنین شفافیت لیزری خوبی دارد در حالی که آزادی بیش‌تری را برای عملیات مونتاژ پس از قالب‌گیری فراهم می‌کند.

این ساعت پنج سنسور مختلف را دربردارد، در حالی که به موادی که مقاوم در برابر مواد شیمیایی، ضربه و آب به ویژه در حین ورزش‌های مفرط هستند، نیاز دارد. Ultramid Advanced N پایداری ابعادی بالا را تحت رطوبت و گرما و نیز مقاومت شیمیایی بی‌نظیر نشان می‌دهد. همچنین به خوبی به بخش انتهای فلزی می‌چسبد در حالی که میزان بالایی از ضد آبی را فراهم می‌آورد.

ارسال نظر