عضویت در سایت

فراپلیمر شریف

معرفی گریدی از PP جایگزین PET در مصارف بسته‌بندی

پلی‌اتیلن‌ترفتالات که معمولاً PET نامیده می‌شود، یکی از پرمصرف‌ترین پلیمرهایی است که به روش پلیمریزاسیون مرحله‌ای تولید می‌شود. پلی‌اتیلن‌ترفتالات پلی‌استری از اسیدترفتالیک و اتیلن گلیکول با ساختار شیمیایی زیر است.

این پلیمر امروزه کاربرد وسیعی در صنایع مختلف مثل نساجی، ساخت الیاف با مقاومت بالا، ساخت نوارهای سمعی و بصری و بطری‌های نوشیدنی دارد. گریدهای مختلف آن درر طیف گسترده‌ای از اوزان مولکولی در صنایع مختلف به کار می‌روند و امروزه وسیع‌ترین زمینه کاربرد آن ساخت بطری‌های نوشیدنی است.

بطری‌های PET استحکام بالا، وزن کم و خاصیت گذردهی (CO2) کمی دارند. خاصیت مهم آن قابلیت استفاده در صنایع غذایی است (چون عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند). مصرف جهانی PET اخیراً حدود 13 میلیون تن در سال است: 9/5 میلیون تن در صنایع نساجی، 2 میلیون تن در ساخت نوارهای سمعی و بصری و 1/5 میلیون تن در ساخت بطری‌ها.

PET  صدمه مستقیمی به محیط زیست وارد نمی‌کند اما به خاطر حجم زیاد و مقاومت در مقابل تجزیه باکتری‌ها ماده زائد به حساب می‌آید و با توجه به گسترش روزافزون مصرف آن ملاحظات اکولوژیکی و اقتصادی بازیافت PET را ضروری می‌داند. ضایعات PET را می‌توان ذوب کرد و تغییر شکل داد. مجموعه‌ای از مشکلات و قیمت بسیار بالای بسیاری از فرآیندهای بازیافت‌ آن‌ها را محدود می‌کند.

شرکت Braskem بزرگ‌ترین پتروشیمی آمریکای لاتین در برزیل، گریدی از پلی‌پروپیلن را برای مصارف بسته‌بندی نظیر سینی‌های غذای آماده توسعه داده است که می‌تواند جای‌گزین PET شود. خواص نوری این گرید نزدیک به PET است و خواص گرمایی آن برتر از PET و کوپلیمر تصادفیPP است. این گرید جدید می‌تواند Thermoform شود که نیازمند تعادل بین شفافیت و مقاومت گرمایی است. مقاومت گرمایی بالاتر اجازه استفاده مجدد و همچنین قرارگیری در ماشین ظرفشویی را فراهم می‌سازد. به گفته‌ الکساندر معاون رئیس بخش پلی اولفین Braskem این دسته از Thermoformها امکان استفاده در طیف وسیعی از کاربردها و در سختی، شفافیت و ضربه متفاوت را دارد. آخرین گرید به منظور جای‌گزینی PET به دلیل داشتن خواص منحصر به فرد و قابلیت بازیافت طراحی شده است. در ژوئن سال 2020 تأسیسات جدید تولیدی PP در لاپورتا و تگزاس با ظرفیت تولید بیش از 450000 تن در سال راه‌اندازی شد و می‌توانند انواع مختلف PP شامل هموپلیمر، کوپلیمر تصادفی و مقاوم در برابر ضربه را تولید کند.

منبع خبر: www.braskem.com

ارسال نظر